基本情報

所属
語学研究センター
職位
教授
E-Mail
brine@u-aizu.ac.jp
Webサイト
http://www.u-aizu.ac.jp/~brine

教育

担当科目 - 大学
担当科目 - 大学院

研究

研究分野
Computers in Education
略歴
John Brine is a Professor in the Center for Language Research at the University of Aizu, Fukushima, Japan, and is a member of the Graduate School for Information Systems. He received his PhD from the Ontario Institute for Studies in Education (University of Toronto) where he held a doctoral scholarship from the Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC). Following the completion of his doctorate, John was a Japan Foundation visiting scholar at the Tokyo Institute of Technology where he also held a post-doctoral fellowship from the Social Science and Humanities Research Council of Canada. His post-doctoral fellowship continued in the Department of Philosophy at the University of Waterloo, Canada, where he taught courses in the Centre for Society, Technology, and Values. At the University of Waikato, New Zealand, he co-founded the Department of General and Applied Linguistics, and established the first CALL courses in New Zealand. His research interests include the sociocultural aspects of computer-assisted language learning and learning management systems, and the side-effects of information media. He is also interested in developing-nation contexts for eLearning and has received funding from the Japan Society for the Promotion of Science to support research collaboration between universities in Vietnam and Japan. He has initiated several agreements between the University of Aizu and universities in Vietnam and New Zealand. He also recently co-founded an Association for Computing Machinery (ACM) chapter in eLearning and Technical Communication. John is currently a Research Associate in the Digital Library Laboratory at the University of Waikato, New Zealand. He has held academic positions at universities in Canada, Japan, and New Zealand.
現在の研究課題
Sociocultural aspects of computer-assisted language learning.
研究内容キーワード
Computers in Education
所属学会
Association for Computing Machinery

パーソナルデータ

趣味
クラシック音楽、読書
子供時代の夢
これからの目標
異文化理解の推進
座右の銘
愛読書
ルートヴィヒ・ウィトゲンシュタイン『哲学探究』、レフ・ヴィゴツキー『思考と言語』、アルフレッド・ノース・ホワイトヘッド『過程と実在』
学生へのメッセージ
その他

主な研究

実践的な英語教育の新展開 ~先進の教育ツールの巧みな融合~

○グループ、コンテンツ、通信の融合
本プロジェクトでは Moodleという学習マネージメントシステム、Elggというコンテンツ発信ツールを統合し、グループによる英語学習のための学習管理システムを開発・試用する。

○いままでの問題点
学習マネージメントシステムなどの個々の技術は、教育の役に立つが、教師と学生が便利に使用できるようには統合されていない。

○実践された経験と教授法に基づく
本システムの設計と使用は、MoodleとElggを使用した私たちの現在の教授法に基づいている。グループワークに Social Formation of Mind などの教育理論に基づいた試みはユニークである。

この研究を見る

主な著書・論文

Brine, J. W. (1988). Collaborative publishing and word processing in the primary curriculum: Technology and side-effects. Unpublished doctoral dissertation. University of Toronto, Toronto.